Jak je to s mýty o potravinách

Zveřejněno 10.05.17 | Kategorie Články | Žádný komentář

Pověry a mýty se mezi lidmi šíří rychlostí blesku. Některé mají reálný základ, ale někdy je mnohem zajímavější cesta jejich vzniku. Vyvrátit je ovšem není snadné.

Nedávno v televizi popisovali, že fáma o škodlivosti citronů vznikla jen špatným překladem jména vědce, který se problematikou zabýval. Zejména současný trend stálého zkoumání a vydávání seznamů „éček“ už zavdal nejednu příčinu k tomu, aby z našeho jídleníčku byla vyřazena potravina, která našemu tělu naopak prospívá. I „éčka“ jsou totiž škodlivá, ale také prospěšná, stejně jako třeba cholesterol.

Různé mýty o potravinách se čas od času objevují na stránkách časospisů a je velmi zajímavé si je přečíst. Rozhodně však, dříve než některou potravinu jednoznačně zavrhmeme nebo začneme preferovat, bychom si z několika spolehlivých  zdrojů měli ověřit, jak to s ní vlastně je.

Tak třeba:
Tuk je vinen naší nadváhou. Je to pravda, ale jen v kombinaci s dalšími potravinami. Samotného tuku můžeme zkonzumovat 80 – 120 g denně a masa dokonce 0,5 kg.

Na hubnutí je dobré ovoce. I to je mýtus, neboť ovoce obsahuje velké množství fruktózy, která aktivuje inzulin a omezuje noční spalování tuků. Některé ovoce má vysoký obsah kalorií. Patří sem banány nebo jablka. Jíst tedy jablko na noc je kalorická bomba.

Sůl zvyšuje krevní tlak. Nikoliv, omezit solení by měli lidé s nadváhou, u které je vysoký tlak většinou průvodním jevem, ale sůl jej sama o sobě nezpůsobuje.

Cukr je příčinou onemocnění cukrovkou. Opět mýtus. Cukr je zdrojem energie, umožňuje rozklad bílkovin a podporuje činnost mozku, jater a svalové tkáně. Cukrovku rozhodně nezpůsobuje, ale pokud onemocníme, musíme se jeho příjmu vyvarovat, neboť pak jej naše tělo nedokáže zpracovat.

Kečup je pro děti škodlivý. Nikoliv, červené barvivo lycopin, který je v něm obsaženo ve vysoké koncentraci chrání buňky. Záleží ovšem na jeho kvalitě, levné, umělé náhražky nemusí tuto podmínku splňovat.

Při redukčních dietách jezte „light“ produkty. Kvůli složení například jogurtu musí zůstat energetická hodnota výrobku stejná, jedinou „úlitbou“ je často jen snížení procenta tuku. Věnujte tedy spíše pozornost složení potraviny uvedenému na obalu, než tomu, zda je označena „light“.

Jezte sýry, jsou zdravé. Opravdu? Bylo prokázáno, že většina sýrů obsahuje mnohem větší procento tuků než leckterá uzenina. Pozor hlavně na levné tvrdé sýry, které vůbec sýrem nemusí být, sýry tavené a sýry plísňové.

Jezte naposledy v 5 hodin večer. Ano, ale jen jdete-li spát v sedm. Aby byla tělu potřebná energie doplňována průběžně, mělo by se poslední jídlo jíst dvě hodiny před spaním. Od pěti hodin do rána je dlouhá doba a tělo má pak větší potřebu rychle si doplnit chybějící energii a uložit ji do zásoby.

Jak je vidět, názory se různí. Domníváme se ovšem, že pokud nebude naše strava jednostranně zaměřená, bude pestrá a vyvážená, nemůže nám uškodit ani když se v ní občas objeví potravina, která nemá nejlepší pověst. Množství, které jednorázově zkonzumujeme nás zcela určitě nezabije.

No comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>