Dítě a pohybová aktivita – základ pro zdravý život

Zveřejněno 10.05.11 | Kategorie Články | Žádný komentář

Kolik fyzické aktivity děti potřebují?

Děti a dospívající by se měli věnovat fyzické aktivitě nejméně 60 minut (1 hodina) každý den.

To může znít jako hodně, ale nebojte se! Vaše dítě možná již dosahuje tohoto doporučeného minima a ani o tom nevíte. A pokud ne, nebývá problém najít zábavnou a dostatečně intenzivní činnost, kterou by se vaše dítě mohlo každý den hodinu zabývat. Veďte dítě k účasti na činnostech, které odpovídají jeho věku, jsou příjemné a rozmanité! Jen dbejte na to, aby dítě, či adolescent, dělalo všechny tři následující typy aktivit:

1. Aerobní aktivity
Aerobní aktivita by měla tvořit většinu času, kdy se dítě věnuje pohybové aktivitě. Může zahrnovat buď středně intenzivní aerobní aktivitu, jako je svěží chůze, nebo vysoce intenzivní činnosti, jako je běh. Vysoce intenzivní činnost by pak měla být zařazena aspoň 3 dny v týdnu.

2. Posilování svalů
Zahrnuje aktivity jako je šplhání po stromech, hra na prolézačkách nebo cílené posilování, opět by mělo být zařazeno aspoň 3krát do týdne.

3. „Posilování“ kostí
Činnosti jako skákání přes švihadlo nebo běh mají mimo jiné významný efekt při stimulaci tvorby kvalitnější kostní hmoty, která je vytvářena v dětství a dospívání. To, jak kvalitní kosti se během tohoto období vytvoří, ovlivní stav pohybového aparátu po celý další život. Tyto aktivity by děti měly mít na programu aspoň 3 dny v týdnu.

Jak zjistím, že mé dítě provádí středně či vysoce intenzivní aerobní aktivitu?

Jako orientační pravidlo je možné použít určení na stupnici 0 až 10 bodů (kde sezení je 0 bodů a největší možná námaha je 10 bodů) . Středně intenzivní aerobní činnost se nachází zhruba uprostřed, na 5-6 bodech. Dítě je lehce zadýchané, má zrychlený tep, ale po chvilce klidu začíná dýchat normálně a zklidní se. Silně intenzivní aerobní činnost je na škále mezi 7-8 body, tepová frekvence je výrazně zvýšena a dítě je velmi zadýchané, silně se zpotí.

Aktivity přiměřené věku

Některé fyzické aktivity jsou vhodnější pro děti než pro dospívající. Například děti nemají obvykle potřebu formálních posilovacích programů v posilovně či tělocvičně. Mladší děti obvykle posilují svaly při hře, na prolézačkách, lezením po stromech, případně, když se začínají věnovat nějakému sportu. Jak děti rostou, obvykle více inklinují ke strukturovanému programu jako jsou organizovaná cvičení a tréninky, posilování v posilovně. Často také upřednostňují týmové hry např. fotbal nebo volejbal.

Fotografie (C) Photostock

Připraveno s využitím informací Center for Disease Control and Prevention, http://www.cdc.gov

 

 

No comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *