Ketodieta od A-Z

Zveřejněno 21.10.16 | Kategorie Články | 2 komentáře

Zhubnout… To je cíl mnohých z nás. Ať již z důvodu zdravotních nebo zkrátka jen proto, že chceme být pro ostatní přitažlivější nebo chceme mít ze svého těla dobrý pocit. Způsobů, jak docílit snížení váhy, je celá řada. Existují nejrůznější diety. V poslední době se stala velice oblíbenou ketogenní neboli proteinová dieta. Co vlastně ketogenní dieta je a není tělu nebezpečná? To vše a mnohem více se dozvíte v následujícím článku.

Principem ketogenní diety je výrazné omezení cukrů a zvýšení přísunu bílkovin. Palivem pro naše tělo jsou při běžném způsobu stravování především cukry. Při ketogenní dietě se množství cukrů výrazně omezí a organismus jako zdroj energie používá ketolátky, odtud název ketogenní dieta. Ty vznikají v játrech tehdy, kdy poklesnou zásoby cukru v podobě glykogenu. Vytvořené ketolátky (acetacetát a ß-hydroxybutyrát) jsou pak organismem využívány jako náhradní zdroj energie. Vzhledem k tomu, že naše tělo potřebuje k životu energii, vezme si ji ze svých zásob ukrytých v tuku. Výsledkem je, že člověk ztrácí pouze tukovou tkáň.

Ketogenní dieta (např. Dr. Diet v CENTRU PREVENCE) je nabízena v podobě instantních jídel v sáčcích, kde jsou přesně definované jednotlivé složky (tuky, cukry, bílkoviny, vitamíny, minerály). Postupně je počet sáčků omezován a nahrazován klasickými jídly. Obecně lze říci, že při ketogenní dietě nejsou vhodné potraviny obsahující velké množství cukru a škrobu, tedy slazené nápoje, alkoholické nápoje včetně piva, sladké ovoce, veškeré sladkosti a přílohy, jako knedlíky nebo pečivo. Naopak vhodné je jakékoliv maso, ryby a vejce, mléčné výrobky, listová zelenina, houby a povolené druhy zeleniny.

Proteinová dieta se sestává ze tří za sebou jdoucích fází. První fáze spočívá v náhradě klasických jídel instantními bílkovinnými pokrmy v sáčcích, přičemž zůstává 1 klasické jídlo denně, např. steak se zeleninou nebo některý z mléčných výrobků. Vzhledem k výrazné změně metabolismu je v první fázi potřeba doplňovat vitamíny, minerály a stopové prvky ve formě tablet. Druh a třetí fáze ketogenní diety představuje návrat k běžným jídlům s vyšším obsahem bílkovin a nižším obsahem cukrů a docílení rovnováhy mezi energetickým příjmem a výdejem. Výhodou ketogenní diety oproti jiným dietám je to, že mezi jídly člověk netrpí hladem, protože bílkoviny velmi dobře zasytí.

Součástí ketogenní diety by měly být pravidelné kontroly s měřením na některém z biometrických přístrojů, který je schopen analyzovat složení lidského těla, a tak spolehlivě kontrolovat úbytek tělesné hmotnosti, tedy úbytek tuku, nikoli svalové tkáně, což se často u dodržování nejrůznějších diet bez odborného dohledu stává.”, dodává MUDr. Jana Moravcová z CENTRA PREVENCE.

V řadě článků se můžeme dočíst, že ketogenní dieta může poškodit ledviny nadměrným příjmem bílkovin, a je tomu opravdu tak. “Potřeba bílkovin pro zdravého člověka je kolem 1g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Jednotlivé porce jídel při správně vedené ketogenní dietě by měly obsahovat cca 15-20 g bílkovin na porci. Proto by měl na pacienty dohlížet zkušený lékař nebo vyškolený terapeut, který posoudí na základě osobní anamnézy, provedených krevních testů a vyšetření moči, zda je možné podstoupit ketogenní dietu. I když je ketogenní dieta bezpečná, existují onemocnění či omezení, u kterých není vhodné tuto dietu podstoupit. Jsou to např. onemocnění ledvin, určité alergie, dětský věk nebo těhotenství”, uzavírá MUDr. Jana Moravcová z CENTRA PREVENCE

Vzhledem k možnosti zdravotních problémů a nesprávnému hubnutí je proto třeba varovat před možností zakoupit produkty ketogenní diety na internetu a sám doma tuto dietu absolvovat bez dohledu odborníka. Dietu je nutné připravit  „na míru“. Terapeut nasazení jednotlivých fází a jejich délku nastavuje individuálně, s ohledem na úvodní hmotnost, podíl tukové tkáně, přidružená onemocnění, věk a další vstupní parametry. „Odborník musí umět ketogenní dietu modifikovat, např. u céliaků, u pacientů s onemocněním žaludku a střev nebo při cukrovce a také určit správnou délku ketogenní diety, protože ji není vhodné držet dlouhodobě“, dodává MUDr. Jana Moravcová z CENTRA PREVENCE.

Výhodou ketogenní diety je, že se člověka naučí jíst pravidelně, tedy minimálně 5x denně. Společně s terapeutem se v průběhu diety naučí jíst a vybírat si správné a zdravé potraviny. Důležitý je samozřejmě také pohyb, který pomáhá spalovat nadbytečné kalorie. Je třeba si uvědomit, že je nutné udržovat stejný příjem a výdej energie, aby nedocházelo ke zvyšování hmotnosti. Cílem ketogenní diety pod dohledem odborníka by tedy měly být nejen shozené kilogramy, ale také návyky správné životosprávy. Díky kombinaci zdravé stravy, správného pohybu a odpočinku, zůstanou lidé nejen zdraví a štíhlí, ale také spokojení a plni energie.

 

2 komentáře

  1. Jana stepankova says:
    17.2.2018 at 1.01

    Mam zvyseny keratinin 140 norma je 70 mobu pouzit ketodietu?

    Odpovědět

    • admin says:
      28.2.2018 at 13.43

      Dobrý den, při této hodnotě kreatininu bych ketodietu nedoporučovala. Je třeba vyšetření na nefrologii. Při postižení ledvin je naopak doporučeno množství bílkovin snížit kvůli zátěži ledvin. S pozdravem Dr. Moravcová

      Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *