Nekouření

Zveřejněno 30.04.09 | Kategorie Články | Žádný komentář

Největším zabijákem je kouření – to je závěr, který uveřejnila Světová zdravotnická organizace. Porovnávala při tom takzvané preventabilní příčiny předčasných úmrtí – tedy ty, jimž lze předcházet.

Mnoho kuřáků se pokouší do nového roku vstoupit s rozhodnutím kouření zanechat, některým se to podaří, jiní jsou neúspěšní. To ale není důvod k zoufalství. Při každém dalším pokusu se zvyšuje pravděpodobnost, že odvykání bude úspěšné. Máte tedy novou šanci.

Jaká jsou zásadní doporučení? Zaprvé se pevně rozhodnout přestat kouřit a nezáleží na tom, zda jde už o několikátý pokus, nebo jste se rozhodli opustit cigaretu prvně v životě. Důležité je, jak pevně jste rozhodnuti.Neexistuje žádný lék ani žádná metoda, která by za kuřáka „přestala kouřit“, pokud on sám si to nepřeje. Pokud si tedy nejste jistí, dopřejte si několik dní na zvážení kladů a záporů, které pro vás cigareta znamená. Můžete si je i napsat a nad úplným seznamem se rozhodnout: chci přestat kouřit, nebo chci kouřit dál?

Pokud jste dospěli k prvnímu závěru, udělali jste velký krok směrem k nekuřáckému životu. Vyhledejte si nyní co nejvíce informací, které vám pomohou pochopit, proč kouříte a kde mohou nastat problémy při odvykání. Informujte se také o lécích, které při odvykání pomohou překonat abstinenční příznaky – preparáty náhradní nikotinové léčby můžete zakoupit v lékárnách, na další léky je třeba lékařský předpis.

Pokud máte jakékoli pochybnosti o tom, že situaci zvládnete, potřebujete podporu nebo odbornou pomoc, neváhejte se obrátit na svého lékaře nebo na vyškolené odborníky. Prvním kontaktem může být například Linka pro odvykání kouření 844 600 500, kterou podporuje i Centrum prevence,o.s. Konzultanti jsou vám k dispozici každý pracovní den od 14 do 18 hodin a telefonát je za místní hovorné z celé ČR.

Fotografie (C) Creativedoxfoto

No comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *