Podpořte imunitu, zapomeňte na exotické ovoce

Zveřejněno 24.11.18 | Kategorie Články | Žádný komentář

Jaro a podzim jsou obvykle pro lidský organismus a imunitní systém velkou zatěžkávací zkouškou. Také patříte k těm, kteří každé jaro vzdají marné snažení o dosažení novoročních předsevzetí, a místo zdravého životního stylu a pití detoxikačních čajů raději zajdou do lékárny pro vitamíny ve všech formách?

Není se čemu divit, jelikož po zimě volá vaše imunita SOS, a je nutné ji podpořit. Pokud jste starost o sebe přes zimu trochu zanedbávali, je čas si dát záležet na dostatečném přísunu vitamínů, minerálů a stopových prvků.

Exotika v nevýhodě

„Výživa významně přispívá k zachování zdravé imunitní ochrany. Když v potravě dlouhodobě chybí určité minerální látky anebo vitamíny, silně se snižuje schopnost imunitního systému a náchylnost k infekcím u postiženého stoupá,“potvrzuje imunolog MUDr. Dušan Hríb.

Zároveň však upozorňuje, že základem dobré imunity je sezónní jídelníček. „Vytváří vazbu mezi lidským organismem a jeho okolím. Konzumace čistě sezónních produktů nám bez problémů zabezpečí dostatek vitamínů, minerálů a živin, protože z přírody máme v každém roční období k dispozici právě to, co nejvíce potřebujeme. Exotické ovoce, které obvykle v zimě kupujeme, abychom měli dostatek vitamínu C, například citrusy, ananas nebo kiwi, náš organismus v zimě tolik nepotřebuje. Je lepší, když jsou malým zpestřením, ale ne hlavním zdrojem vitamínů. Ty bychom měli čerpat hlavně z přirozených domácích, sezónních potravin.“

Přírodní antibiotika

Jako skvělá antibiotika nám preventivně dobře poslouží cibule a česnek. Žádná jiná zelenina se jim nevyrovná ve schopnosti bojovat s viry a bakteriemi. Samozřejmě není ideální, když jsme sice zdraví, ale lidé se od nás odvracejí, protože cibulový či česnekový odér z nás udělá postrachy kanceláře J.

Proto pan doktor Hríb dodává, že není nutné konzumovat extra velké dávky. „Obvykle stačí, když cibuli a česnek používáme při přípravě jídla, ale opět takového, které je typické pro naši zeměpisnou šířku a délku. Případně si z cibule můžeme uvařit čaj, dobré látky v něm se neznehodnotí.“

Hráči z lesa

Nejmenovali jsme však ještě jednoho velmi dobře známého hráče v týmu obranyschopnosti – houby.

„Obsahují Beta glucan, který je prokazatelně schopný optimalizovat funkci našeho imunitního systému,“ vysvětluje Adrian Doboly z trnavské farmaceutické společnosti Natures. Už v 60-tých letech minulého století se uskutečnilo mnoho studií, které u různých druhů hub potvrdily protirakovinné účinky. Beta glucan se osvědčil u lidí s častým výskytem infekčních onemocnění, s alergiemi a oslabenou imunitou.

Významným zdrojem Beta glucanu je u nás například hlíva ústřičná. Kdo si z ní neudělal zásoby na zimu, nebo nevěděl, jak moc je užitečná, nemusí čekat do další sezóny. Díky výživovým doplňkům z lékárny můžeme doplnit to, čeho se nám nedostává. Ale abychom zůstali věrní lokálním produktům, měli byste žádat výrobky, které jsou z hlívy vypěstované v Čechách či na Slovensku. Nezapomeňte vybírat pouze z přípravků, u kterých byl beta glucan extrahován pomocí mikronizace, díky této metodě je účinek na organismus daleko vyšší.

Vítězem je céčko

Každý jeden vitamín je pro správné fungovaní organismu důležitý, protože každý má na starosti něco jiného. Podobně jako když v hodinovém strojku hapruje jedno kolečko, mají problém i ostatní, také v našem těle když pořádně nefunguje jeden z mnoha fyziologických procesů, nemohou dobře a plnohodnotně fungovat ani ostatní. Pokud tedy nemáte v těle potřebné množství jednoho vitamínu, dochází k nedostatečnému fungování i u ostatních vitamínů.

V zimním období je třeba doplnit zejména vitamín C. Navzdory očekávání ho mají nejméně již vzpomínané citrusy –  a to proto, že se obírají ještě nedozrálé, aby cestou ke spotřebiteli neshnily. Pro dostatek Céčka začněte konzumovat zelí! Přesně tak, naše obyčejné, červené nebo zelené zelí. Skvělé je čerstvé i vařené, ale nakládané zelí má ještě extra bonus. „Kyselé zelí obsahuje i baktérie mléčného kvašení, které se označují jako probiotika. Jsou to kmeny buněk, které v žaludku a střevech „vyrábějí“ přírodní antibiotika,“ vysvětluje Dušan Hríb. Právě ty umí zatočit s viry a bakteriemi, produkují sloučeniny omezující množení kvasinek a syntetizují vitamíny skupiny B, které jsou důležité pro tvorbu některých protilátek. Mezi další významné domácí zdroje vitamínu C patří rakytník a šípky.

Stopoví bojovníci na straně imunity

Kromě vitamínů potřebujeme po zimě i minerály a stopové prvky. A to především následující trojici.

ŽELEZO: Pomáhá fagocytům, jejichž úlohou v těle je poznat a zničit cizorodé látky. Nedostatek železa zvyšuje náchylnost na infekce. Větší množství železa najdeme v čočce, cizrně, beraních rozích, v bílých fazolích, mase, prosu, rybách a v celozrnných výrobcích.

ZINEK: Také přispívá k aktivaci fagocytů, čímž podporuje produkci protilátek. Potraviny bohaté na zinek jsou čočka, bílé fazole, maso a celozrnné výrobky.

SELEN: Podporuje enzymy, které jsou důležité k odbourávání škodlivých látek, například těžkých kovů. Přirozeným a sezónním zdrojem jsou houby, maso a ryby.

Zdroj: klinikazdravi.cz

No comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *